Vietnam Express – Cu enoriasii pe la Sa Pa

In periplul nostru prin Vietnam, am facut cunostinta cu capitala Hanoi, am vizitat golful Ha Long si urmeaza Valea Sa Pa – o zona in muntii inalti de la granita cu China, unde localnicii cultiva orez si happy water.

Cum ajung in Valea Sa Pa?

Ajungi foarte usor in Sa Pa, luand un tur organizat de pe airbnb, sau de la o agentie de turism locala.
Drumul dureaza circa 5-6 ore, cu opriri, dar timpul trece repede deoarece ai ce observa pe parcurs, de la satele din apropierea Hanoiului la cele de munte odata ce inaintezi spre orasul Lao Cai.

Infrastructura rutiera cuprinde autostrada (care se poate ingusta brusc pe alocuri), portiuni de drum suspendate, drumuri expres, asta pana la Lao Cai, de acolo fiind un drum plin de serpentine pana in Valea Sa Pa.

Zona este destul de remote si de aceea recomand sa optezi pentru un tur, mai ales daca esti cu un grup de prieteni, pentru a evita posibile complicatii. Desigur multi opteaza pentru a inchiria o motocicleta pentru a gusta pe doua roti zona de nord a Vietnamului, cum au facut tipii astia: Sapa Motorcycle Tour From Hanoi – Vietnam Motorbike Tour Asia

Noua ne-a oferit agentia un limousine car cu sofer:

Sa Pa este un orasel cu aspect de statiune montana asiatica, dar nu cu ski(precum cele europene), ci cu hoteluri, restaurante, parcuri si magazine de suveniruri.

*credit foto

Cat costa si ce include un tur organizat la Sa Pa?

• Preturile variaza desigur in functie de perioada pe care vrei sa se intinda tot tripul. Un tur de 2 zile/o noapte ajunge undeva pe la 80-100$ si include:
  • Transport dus intors, Hanoi – Lao Cai – Sa Pa, cu preluare de la cazare;
  • Bon valoric pentru bautura/gustare la popas inspre Lao Cai;
  • Pranz in oraselul Sa Pa la restaurant/hotel;
  • Ghid pentru vizita satelor din zona rurala a vaii;
  • Cazare casa localnici;
  • Cina la localnici;
  • Mic dejun la localnici;
  • Pranz la local in zona rurala
  • Transport microbuz valea Sapa – oraselul Sa Pa

Vietnamul pare destul de profesional organizat la capitolul turism, tot turul nostru desfasurandu-se fara probleme.

Valea Sa Pa, dupa cum spuneam, este o zona rurala din nordul Vietnamului, unde traiesc cateva minoritati etnice (H’mong, D’zay etc), care si-au pastrat portul vestimentar, limba si obiceiurile stravechi.
Acesti oameni se ocupa in principal cu agricultura(cultivarea orezului in terase etajate, cresterea vitelor, producere de vopsele din plante).
O parte din acestia, in ultimii ani, au fost implicati in turism, ghidul nostru provenind chiar dintr-unul din aceste triburi locale:

Alte sfaturi utile pentru un trip la Sa Pa

• Exista sansa(de care am avut si noi parte) sa nu prinzi vreme buna in tur. Inainte de a pleca in drumetia prin vale, vorbeste cu ghidul sa iti faca rost de niste cizme. Noi am inchiriat de la un magazin din orasel, cu circa 10$, pentru doua zile.

Au fost foarte utile prin drumurile cu noroi ce strabat muntii cu paduri de bambusi;

• Pastreaza ceva bani cash. Vei fi abordat de enoriasi care iti vand suveniruri (esarfe, bratari), iar uneori iti va fi greu sa refuzi 😀

Valea Sa Pa – prin paduri de bambusi:

Valea Sa Pa – sfidand ceata printre terase de orez

Prin satele din Valea Sa Pa

Dupa cateva ore bune de drumetie, s-a lasat seara, iar ghidul nostru ne-a dus la niste localnici sa dormim. Acestia aveau practic spatiul lor unde dormeau, unde gateau si un spatiu cu bungalowuri amenajate pentru cazarea turistilor.

Cina oferita de localnici, cat si mancarea servita pe parcursul zilei, tin sa precizez ca a fost dementiala.

Ce este happy water?
Pe langa agricultura si turism, localnicii minoritatilor etnice din Valea Sa Pa, mai au si alte indeletniciri nobile. Acestia produc in gospodariile lor vin de orez si tuica de guava.
Acestia devin fericiti dupa ce consuma aceste licori, la fel cum am devenit si noi dupa prima zi de drumetie.

Dimineata urmatoare ne-am baut cafeaua langa iazul cu pesti de la cazarea localnicilor, dupa care am fost preluati din nou de ghidul nostru si ne-am intors spre oras, pe alt traseu.

A doua parte a zilei am parcurs drumul inapoi spre Hanoi.

Cam asta a fost partea de Nord a Vietnamului, nimeni nu a fost inca eliminat, continuam spre zone mai calde, in episodul viitor.